NTP-MTI-14-0166-os pályázat
Szakmai beszámoló
Programunkban 5-8. évfolyamos tanulók informatikai-műszaki-természettudományos kompetenciáit erősítettük gyakorlati tapasztalatokra építve. Megismerkedtek a gyerekek a megújuló energiákkal, LEGÓ várost építettek, robotokat programoztak. A manuális tevékenységek során periszkópot készítettek. A nemzeti park adottságait kihasználva naponta meteorológiai méréseket végeztek , az adatokat számítógépen rögzítették és értékelték ki. A jelenségek megértéséhez fizikai ismereteket sajátítottak el.
1.nap: A miskolctapolcai Kalandpark csapatépítő játéka után felkerestük a mezőkövesdi Gépészeti Múzeumot, majd a délutáni órákban a szállás elfoglalása után a tábornyitást a Robotika1 foglalkozás követte: megújuló energiákról munkáltató feladatlap segítségével kaptak tájékoztatást a gyerekek. A nyolcadikosok elkészítették a napelemes állomást, majd ezt követte a periszkópok elkészítése.
2. nap: Két csoportban kezdtük a Robot2 foglalkozást. 1. csoport (10 fő) a Zöld várost építette, a 2. csoport (10 fő) szélturbinát, napállomást, napelemes autót mérésekkel kiegészítve.
3. nap: Az egri kirándulás:” Szemfényvesztés”, „Város a város alatt”, „Ezerarcú fény” rendhagyó óra, Varázsterem, Csillagászati múzeum, Camera Obscura. Az est csillagtúrával és egy Power Pointos csillagászati bemutatóval zárult.
4.nap: Drón interaktív bemutatót követte a Robotika3 foglalkozás. A két csoport egy légtérben, de párosával kezdte meg a különböző küldetés végrehajtására képes robotok megépítését, programozását. Esti program: 4 mese árnyjátékos bemutatója volt.
5. nap: A Robotika4 foglalkozáson a gyerekek programoztak, tesztelték a robotokat az adott pályán, majd ezt követte a bemutató, amikor tényleg megmozdult a „Zöld város” .
A sikeres bemutatót táborzárás követte. Robot matricák alapján értékeltük a gyerekek teljesítményét. A szakmai programon túl. a természetvédelmi park által kínált lehetőségeket kihasználva, egy nagyon sikeres tábort valósítottunk meg.
A Bükki Nemzeti Park kiváló helyszíne volt a projekt megvalósításának. Két csoportban indítottuk a munkát, majd a LEGO város megépítése után egy légtérben, párokat alkotva folytatódott a robotok építése, programozása. A párok feladatai személyre szabottak voltak, figyelembe véve a gyerekek ismereteinek, készségeinek, képességeinek szintjét. A zöldváros épületeinek összeállításán (napelemes ház, erőmű, szemetes konténer, gyűrű, zöld ház, szél turbina, gát és az ezekhez szükséges kiegészítő elemekkel) az 5-esek és négy 6-os gyerek dolgozott, míg a másik csoport a megújuló energia témakörében mélyítette programozói ismereteit, valamint az egyszerű gépek és a megújuló energia készlet elemeiből napelemes autót, újabb napelemes állomást, szélturbinát építettek különböző mérésekkel kiegészítve. A tervezettől eltérve, 2 fős csoportban dolgoztak a gyerekek, mivel a pályázat segítségével bővíthettük az eszközeinket, továbbá a gimnázium is kisegített bennünket néhány hiányzó elemmel. Azoknak a tanulóknak, akik a napelemes technológia iránt fokozottabb érdeklődést tanúsítottak, további lehetőségeket biztosítottunk a saját elképzeléseik megvalósítására. Az elkészült robotoknak a zöld város kihívásaival kellett megbirkóznia, amelyhez a gyerekek programozói ismerete, együttműködő készsége, kreativitása és a teszteléséhez szükséges türelme nélkülözhetetlennek bizonyult. A megértéshez szükséges fizikai, informatikai ismereteken túl - amelyekben előadások, barkácsolás, bemutatók keretében részesültek - a természetvédelmi park által kínált modulokkal, az egri főiskola programjaival, múzeum, kiállítás látogatással tette teljessé a programot. A vállalt indikátorokhoz képest a fiúk száma 4 fővel nőtt, de érthető, mivel az tábori program jobban illeszkedett a fiúk érdeklődési köréhez. A napi szakmai foglalkozások fázisait betartva hihetetlen izgalommal, odaadással sikerült az utolsó nap a „Zöld várost” életre kelteni, hiszen „MEGMOZDULT A ZÖLD VÁROS”!
Földesiné Noviczki Rózsa Gaszperné Tilman Edina Bányai Éva
táborvezető pedagógus pedagógus