SpielFreude

 

A 2018/2019-es tanévben iskolánk, a Tokaji II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola a Nemzeti Tehetség Program keretében meghirdetett „A hazai és határon túli köznevelési intézményekben működő komplex tehetséggondozó programok támogatása" felhívásra az NTP-KNI-18-0162 számon nyertes pályázatot nyújtott be „SpielFreude – A játék öröme” címmel.

A program lényege egy 60 órás német nyelvű dráma műhelyfoglalkozás sorozat volt, melyen 14 német nyelvet tanuló diák vett részt. Célunk az volt, hogy a már három éves múltra visszatekintő német nyelvű dráma tehetséggondozásban résztvevő gyermekeket új alkotói élményekhez és sikerek megéléséhez juttassuk, miközben bővítjük idegennyelvi tudásukat és csapatépítő készségeiket. A komplex személyiségfejlesztést, az új információk, a hagyományostól eltérő foglalkozások motiváló hatását használtuk ki az idegen nyelv szeretetének erősítésére, hatékony elsajátítására és nem utolsó sorban tehetségígéreteink kibontakoztatására. A műhelyfoglalkozások keretében a gyerekek változatos programokon, foglalkozáson vehettek részt, ilyen volt például a Márton nap, a karácsonyi barkácsolás, süteménykészítés, farsangi maszkok, húsvéti díszek és kellékek megalkotása.

A pályázathoz kapcsolódott egy kétnapos tanulmányút, melyre 2019. január 28-29-én került sor Budapesten. A két nap bővelkedett programokban: a Budapesti Kongresszusi Központban megnéztük Webber Macskák című zenés darabját a Madách Színház társulatának előadásában, látogatást tettünk az Osztrák Intézetbe és a Mesemúzeum interaktív foglalkozásán vettek részt a gyerekek.

A műhelymunka lezárásaként diákjaink részt vettek az április 30-án Rakamazon megrendezésre került Drámafesztiválon, melyen A csizmás kandúr című rövid színdarabot adták elő német nyelven. A gyerekek az előadásukkal elnyerték „A legtöbb színpadi elemet felvonultató csoport” címet, ezen kívül az egyik szereplőnk még különdíjban is részesült.

A pályázat harmadik része egy interaktív foglalkozás volt, egy német nyelvű kreatív délután, melyet május 8-án tartottunk. A gyerekek itt bemutatták a szüleiknek a Drámafesztiválon előadott színdarabot, majd egy interaktív foglalkozáson szülő-gyermek vetélkedő keretében adhattak számot tudásukról, valamint a kézműves foglalkozáson a vendégekkel együtt kreatívkodhattak.

Íme néhány gondolat a gyerekek élményeiből:

 „Nekem minden program nagyon tetszett, de legjobban a budapesti út!”

„Nagyon jó volt a Mesemúzeum, mert mi voltunk az élő játékbábuk az óriás-társasjátékban.”

„A Drámafesztivál és a próbák voltak a kedvenceim. Jó volt előadni a Csizmás kandúrt.”

„ A fellépés nagyon tetszett, utána fagyiztunk is.”

 

Ha a jövőben mód és lehetőség nyílik rá, szeretnénk folytatni ezt a már hatékonyan működő programot, mely a gyermekek számára új kihívásokat, tudásbővítést és együttműködési készségek elsajátítását eredményez.

 

A cikkhez tartozó galéria a következő linken érhető el:

Klikk ide!

 

Majercsákné Kemecsei Zsuzsanna és Mudri Ágnes 

műhelyvezetők

Moderntánc

Moderntánc

NTP-MTI-14-0166-os pályázat

 

Szakmai beszámoló

Programunkban 5-8. évfolyamos tanulók informatikai-műszaki-természettudományos kompetenciáit erősítettük gyakorlati tapasztalatokra építve. Megismerkedtek a gyerekek a megújuló energiákkal, LEGÓ várost építettek, robotokat programoztak. A manuális tevékenységek során periszkópot készítettek. A nemzeti park adottságait kihasználva naponta meteorológiai méréseket végeztek , az adatokat számítógépen rögzítették és értékelték ki.   A jelenségek megértéséhez fizikai ismereteket sajátítottak el.

1.nap: A miskolctapolcai Kalandpark csapatépítő játéka után felkerestük a mezőkövesdi Gépészeti Múzeumot, majd a délutáni órákban a szállás elfoglalása után a tábornyitást a Robotika1 foglalkozás követte: megújuló energiákról munkáltató feladatlap segítségével kaptak tájékoztatást a gyerekek. A nyolcadikosok elkészítették a napelemes állomást, majd ezt követte a periszkópok elkészítése.

2. nap: Két csoportban kezdtük a Robot2 foglalkozást. 1. csoport (10 fő) a Zöld várost építette, a 2. csoport (10 fő) szélturbinát, napállomást, napelemes autót mérésekkel kiegészítve.

3. nap: Az egri kirándulás:” Szemfényvesztés”, „Város a város alatt”, „Ezerarcú fény” rendhagyó óra, Varázsterem, Csillagászati múzeum, Camera Obscura. Az est csillagtúrával és egy Power Pointos csillagászati bemutatóval zárult.

4.nap: Drón interaktív bemutatót követte a Robotika3 foglalkozás. A két csoport egy légtérben, de párosával kezdte meg a különböző küldetés végrehajtására képes robotok megépítését, programozását. Esti program: 4 mese árnyjátékos bemutatója volt.

5. nap: A Robotika4 foglalkozáson a gyerekek programoztak, tesztelték a robotokat az adott pályán, majd ezt követte a bemutató, amikor tényleg megmozdult a „Zöld város” .

A sikeres bemutatót táborzárás követte. Robot matricák alapján értékeltük a gyerekek teljesítményét. A szakmai programon túl. a természetvédelmi park által kínált lehetőségeket kihasználva, egy nagyon sikeres tábort valósítottunk meg.

A Bükki Nemzeti Park kiváló helyszíne volt a projekt megvalósításának. Két csoportban indítottuk a munkát, majd a LEGO város megépítése után egy légtérben, párokat alkotva folytatódott a robotok építése, programozása. A párok feladatai személyre szabottak voltak, figyelembe véve a gyerekek ismereteinek, készségeinek, képességeinek szintjét. A zöldváros épületeinek összeállításán (napelemes ház, erőmű, szemetes konténer, gyűrű, zöld ház, szél turbina, gát és az ezekhez szükséges kiegészítő elemekkel) az 5-esek  és  négy 6-os gyerek dolgozott, míg a másik csoport a megújuló energia témakörében mélyítette programozói ismereteit, valamint  az egyszerű gépek és a megújuló energia készlet elemeiből  napelemes autót, újabb napelemes állomást, szélturbinát építettek különböző mérésekkel kiegészítve. A tervezettől eltérve,  2 fős csoportban dolgoztak a gyerekek, mivel a pályázat segítségével bővíthettük az eszközeinket, továbbá a gimnázium is kisegített bennünket néhány hiányzó elemmel. Azoknak a tanulóknak, akik a napelemes technológia iránt fokozottabb érdeklődést tanúsítottak, további lehetőségeket biztosítottunk a saját elképzeléseik megvalósítására.  Az elkészült robotoknak a zöld város kihívásaival kellett megbirkóznia, amelyhez a gyerekek programozói ismerete, együttműködő készsége, kreativitása és a teszteléséhez szükséges türelme nélkülözhetetlennek bizonyult. A megértéshez szükséges fizikai, informatikai ismereteken túl - amelyekben előadások, barkácsolás, bemutatók keretében részesültek - a természetvédelmi park által kínált modulokkal, az egri főiskola programjaival, múzeum, kiállítás látogatással tette teljessé a programot. A vállalt indikátorokhoz képest a fiúk száma 4 fővel nőtt, de érthető, mivel az tábori program jobban illeszkedett a fiúk érdeklődési köréhez. A napi szakmai foglalkozások fázisait betartva hihetetlen izgalommal, odaadással sikerült az utolsó nap a „Zöld várost” életre kelteni, hiszen „MEGMOZDULT A ZÖLD VÁROS”!

 

Földesiné Noviczki Rózsa                              Gaszperné Tilman Edina                              Bányai Éva

táborvezető                                                     pedagógus                                                  pedagógus

EFOP 3.3.5-17-2017

Intézményünk tanulói (mintegy 130 gyerek) 2018. júniusában bentlakásos és napközis táborban vettek részt, melynek megszervezése egy országos szintű-EFOP 3.3.5-17-2017 pályázathoz kapcsolódott. A pályázat várhatóan 2019. évben zárul. Tanulóink spot és nemzeti identitással összefüggő programokon bővíthették ismereteiket- kiváló hangulatban.