NTP-INNOV-22-0245

 

Videó anyag:

https://www.youtube.com/watch?v=LL27bfE3Y4s

 

„Spiel-Land-Freu’N’de” - Német nyelvű tehetséggondozás - NTP-KNI-19-0147

                 

 

„Spiel-Land-Freu’N’de”

Német nyelvű tehetséggondozás

 

A 2019/2020-as tanévben iskolánk, a Tokaji II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola az NTP-KNI-19-0147 számon újra nyertes pályázatot nyújtott be „Spiel-Land-Freu’N’de” címmel a Nemzeti Tehetség Program keretében meghirdetett  „A hazai és határon túli köznevelési intézményekben, iskolai rendszerű szakképzést folytató intézményekben működő komplex tehetséggondozó programok támogatása" felhívásra.

A program lényege egy 30 órás német nyelvű műhelyfoglalkozás-sorozat volt, melyen 12 német nyelvet tanuló diák vett részt. Célunk az volt, hogy a már négy éves múltra visszatekintő német nyelvű dráma tehetséggondozásban résztvevő gyermekeket új alkotói élményekhez és sikerek megéléséhez juttassuk, miközben bővítjük ismereteiket, idegennyelvi tudásukat és csapatépítő készségeiket.Játékos, interaktív módon szerezzenek új információkat a német nyelvű országokról, ezáltal gazdagodjon a világról alkotott képük.A komplex személyiségfejlesztést, az új információk, a hagyományostól eltérő foglalkozások motiváló hatását használtuk ki az idegen nyelv szeretetének erősítésére, hatékony elsajátítására és nem utolsó sorban tehetségígéreteink kibontakoztatására.

A műhelyfoglalkozások keretében a gyerekek változatos programokon, foglalkozáson vettek részt: megismerkedtek a német nyelvű országok földrajzi nevezetességeivel, híres embereivel, hagyományaival. Rátkán, a közelünkben lévő sváb faluban is látogatást tettünk, ahol a Német Nemzetiségi Általános Iskola néhány tanulójával közös programon vettünk részt és megnéztük a falu hagyományait bemutató sváb tájházat. Az ünnepek közeledtével karácsonyi sütit, Plätzchent sütöttünk, német dalokat tanultunk és énekeltünk. A zene világában is kalandoztak a gyerekek: Fila-Osvay Márta kolleganő vezetésével kipróbálták a csengettyűzést is.

Nyáron, kihasználva városunk nagyszerű kulturális lehetőségeit a Fesztiválkatlanban megtekintettük a nagysikerű Pál utcai fiúk című musicalt. Ezúton is köszönjük a Tokaji Fesztiválkatlan munkatársainak segítő közreműködését.

A pályázathoz kapcsolódott volna egy kétnapos tanulmányút, de a kialakult járványügyi helyzet miatt ezt átterveztük két egynapos kirándulásra. Egyik alkalommal Debrecenbe látogattunk el, ahol a Bűvösvölgy Médiaértés Oktató Központban egy egész napot töltöttünk el. A gyerekek itt több foglalkozáson is részt vettek, ahol a médiaipar kulisszatitkaiba pillantottak bele, illetve saját maguk ki is próbálták azt. Újságot szerkesztettek, reklámot készítettek, rövidfilmet forgattak és rádióműsort szerkesztettek. Ellátogattunk a Déry múzeumba is, ahol a világhírű Munkácsy-trilógiát élőben, testközelből csodáltuk meg. A nap lezárásaként sétáltunk a késő nyári hangulatot árasztó Nagyerdőn.

A második tanulmányi kirándulás egy lazító, kikapcsolódást támogató program volt. Sátoraljaújhelyen, a Zemplén Kalandparkban töltöttük el a délelőttöt, majd hazafelé megtekintettük Hercegkúton a sváb tájházat és magát a falucska szépségeit.

A pályázat harmadik része egy interaktív foglalkozás, egy német nyelvű kreatív délután a szülőkkel, mely egyben a program zárása is volt. A szülőknek bemutattuk a debreceni Bűvösvölgyben készült filmeket, reklámokat, újságokat. Egy játékos kvíz vetélkedő keretében szülők-gyerekek egyaránt mozgósíthatták a német nyelvű országokról szerzett ismereteiket, valamint közösen kreatívkodtak is.

Bár a rendkívüli helyzet miatt a pályázat nagyon sok akadályba és nehézségbe ütközött, mégis úgy gondoljuk, hogy a végeredmény magáért beszél. A gyerekek sok új ismerettel gazdagodtak, jól érezték magukat együtt a foglalkozásokon és a kirándulásokon.

Íme néhány gondolat a gyerekek élményeiből:

„Nekem a kalandparkban a bobozás tetszett a legjobban. Egy óriási élmény volt, még képet is kinyomtattam, hogy megörökítsem! Amikor a kisfilmet vettük fel Debrecenben, az is nagyon jó volt. Emlékszem rengeteget nevettünk a többiekkel. Feledhetetlen nap volt az is! Az összes németes programot nagyon szerettem és remélem, még lesznek ilyen jó kis programok.”

„Szerintem debreceni Bűvösvölgy volt a legjobb. Nekem az tetszett a legjobban, mert nagyon érdekes és szórakoztató volt. A kalandpark is nagyon tetszett, ott is nagyon jó volt a hangulat.”

„Szerintem Sátoraljaújhely volt a legjobb, mert sok szép látnivaló volt, jó volt a hangulat és az út is hosszú odáig. Az étterem volt az egyik kedvencem. Nagyon szép mellette a tó és a kaja is finom volt. Debrecent is nagyon szerettem. Érdekes dolgokat csináltunk és sok mindent lehetett ott tanulni.”

„Igazából nekem minden program nagyon tetszett! A Páli utcai fiúk és a Bűvösvölgy NAGYON!”

„Nekem mindegyik program nagyon tetszett, de ha egyet ki kellene emelni belőle akkor az a Pál utcai fiúk, egyszerűen bámulatos volt. Nagyon örülök és hálás vagyok azért, hogy Ági néni és Zsuzsa néni időről időre elvisz minket ilyen érdekes előadásokra és programokra. Mindig nagyon jó a hangulat és sosem unatkozunk.”

 

Ha a jövőben mód és lehetőség nyílik rá, szeretnénk folytatni ezt a már évek óta sikerrel működő programot új gyerekeket bevonva, hiszen a résztvevők nagy része továbbtanulás előtt áll, így a tanév végén búcsúznak az iskolánktól. Nekik és a többieknek is a sok éves kitartó munkájukért egy kis meglepetés ajándékcsomaggal készültünk.

 

Képekért kattintson ide!

 

Majercsákné Kemecsei Zsuzsanna és Mudri Ágnes

műhelyvezetők

 

 

„Zenélő Ritmusok” pályázat

2019 decemberében, a Szerencsi Tankerület fenntartásában működő Tokaji II. Rákóczi FerencÁltalános Iskola Alapfokú Művészeti Iskola nevébensikeresen pályáztam és 1 millió 4 ezer Ft-ot nyertem az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, a Nemzeti Tehetség Program által meghirdetett hazai és határon túli művészeti tehetséggondozó program támogatására.

 

Az NTP-MŰV-19-0100 kódjelű „Zenélő Ritmusok” pályázat célja a zenei tehetségek kibontakoztatása, személyiségfejlesztés.

A tehetséggondozó műhely 30 órás programjában tizenkét 14-16 éves tanuló vett részt, hat általános iskolás és hat gimnáziumi tanuló, a Tokaji Művészeti Iskola régi, illetve jelenlegi növendékei.

A ritmus- és csengettyű játékok, a képzőművészeti tevékenységek az önismeret, énkép, együttműködés, empátia, koncentráció fejlesztésére szolgáltak. A játékok és tevékenységek segítették a tapasztalatszerzést, egymás megismerését, az egymásra figyelést, alkalmazkodást, elfogadást, a felelősségtudatot. Mindezek együtt nem csak a gyermekek személyiségét formálták, de összetartó kis közösséggé is váltak.

A műhelyfoglalkozásokon túl - szabadidős, lazítós programként - két nap kirándulni voltunk: Szeptember elején a miskolci Egressy Béni-Erkel Ferenc Zeneiskolában Lajhó Gyula tanár úr megismertetett bennünket az amerikai Handbell megszólaltatásának technikájával, majd egy kis Tündérkerti séta után a Miskolci Nemzeti Szinházban a fergeteges „Szerelmes Shakespeare” előadást néztük meg.

Szeptember végén Debrecenben az Agóra Tudományos Élményközpontban töltöttünk el egy izgalmas és csodás napot.

A tehetséggondozó programot a szülőkkel együtt eltöltött délután zárta.

Sajnos a 30 órás műhelyfoglalkozások logikai felépítését, a megkezdett munkát, az elindult fejlődést a COVID járvány miatt elrendelt tavaszi iskola bezárás kettétörte. Ennek ellenére a szeptemberi folytatásban ugyan olyan lelkesen vettek részt a gyerekek, mint a kezdéskor.

Köszönetet szeretnék mondani elsősorban nekik, (akik végig kitartottak), a szülőknek, (akik támogatták gyermekeik tehetség programban való részvételét), illetve volt és jelenlegi kollégáimnak (Rozsnyai Margitnak és Mudri Ágnesnek) a pályázati program lebonyolításában nyújtott segítségért.

Köszönöm iskolánk igazgatójának, Kovács Zoltánnak és a Szerencsi Tankerületi Központ munkatársainak a támogatást.

A foglakozásokon készült fényképek az iskola honlapján és facebook oldalán tekinthetők meg.

 

Kattinson ide!

 

 

Tokaj, 2020. november 30.

 

Fila-Osvay Márta

(a pályázatot lebonyolító szaktanár)

NTP-MTTD-20-0059 - Környezettudatos komplex természettudományi tehetséggondozó műhely

                 

 

Intézményünk, a Tokaji II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola a 2020/2021-es tanévben sikeresen megnyerte a Nemzeti Tehetség Program keretében meghirdetett „ A matematikai, a természettudományos és a digitális kompetenciák erősítését szolgáló hazai és határon túli tehetségsegítő programok támogatása” NTP-MTTD-20-0059 számon nyilvántartott pályázatot.

 

A pályázat keretében új, mobil vegyifülkével, illetve fali edényszárítóval gazdagodott iskolánk. A vegyifülke modern, mind a négy oldalról megfigyelhető munkatérrel, világítással saválló munkafelülettel rendelkezik, az elszívó berendezés a keletkező mérgező gázokat biztonságosan elvezeti gégecsövön keresztül, a törésbiztos üvegek segítik a balesetmentes munkát.

 

Programunk az eszközbeszerzés mellettkomplex természettudományi (fizikai, kémiai, biológiai) 60 órás műhelymunkával egészült ki.

 

Ennek a műhelymunkának már hagyománya van iskolánkban, amely a műhelyvezető (Kovács Zsolt tanár úr) több, mint egy évtizedes temészettudományos műhelyvezetői tapasztalataira épül iskolai és kistérségi szinten is.

 Komplex természettudományi kísérleteken keresztül a fenntarthatóság, ökológiai tudatosság, digitális kompetenciák fejlesztése volt  a cél.

 

A műhelymunka során önállóan és csoportosan végzett biológiai , kémiai, fizikai kísérletekkel egy-egy témakört jártunk körbe. Ökológiai szemlélettel a fő témák a levegő, a víz, az energiaforrások, a hulladékgazdálkodás, a talaj vizsgálatai voltak. Példaként egy foglalkozás témája ennek megfelelően mutatja a tantárgyakon átívelő szemléletet: „Klímaváltozás. Állapotjelzők vizsgálata (fizika). Klímaváltozás várható hatásai az élő szervezetre (kémia, biológia)”. A kísérletek segítségével a természettudományos kompetencia, a matematikai kompetencia fejlesztése a gondolkodási, tudásszerző, kommunikációs és vizuális képességek terén valósult meg. Biológiai, kémiai, fizikai, ökológiai ismereteik mellett felhasználták a matematikai-logikai, digitális kompetenciáikat és informatikai ismereteiket is.

 

A komplex személyiségfejlesztés, az új információk, a hagyományostól eltérő foglalkozások motiváló hatását használtuk fel tehetségígéreteink fejlesztéséhez.

 

Konkrétan milyen élményekkel gazdagodtak tanulóink? Az önálló felfedezés, megtapasztalás, a kutatómunka, projektek mind-mind az élményszerzést szolgálták.

 

A témán belül értékeltük az önálló, kreatív ötleteket, az érdeklődésük felkeltése, új ötleteik beépítése meghatározó volt. A tanár a háttérből irányítja a tanulócsoportok munkáját, a munkafolyamatokat a közös eredmények, a közösségi élmények jellemezték, ahol tanulócsoportok és a műhelyvezető is kölcsönösen tanulva egymástól, egymás szemléletét megtapasztalva élményszerűvé válik a természettudományok megismerése.

 

Műhelymunkánkról a Globo Televízió is készített tudósítást, melyben tanulóink önálló kísérlettervező munkáját, kísérleteit is láthatták a nézők.

 

Több ízben is tartottunk kihelyezett laborgyakorlatot a Nyíregyházi Egyetemen. A Nyíregyházi Egyetem Környezettudományi Intézetén Tehetséggondozó Műhelyünk tagjait Dobróné Dr. Tóth Márta (PhD) főiskolai docens, mb. intézetigazgató asszony fogadta. Az egyetem Környezettudományi Intézet  Kémia Intézeti Tanszéke részéről Dr. Jekő József (PhD) tanszékvezető főiskolai tanár vezette csoportunknak a műhelyfoglalkozásokat a Tanszék laboratóriumában.

A Környezettudományi Intézet Biológia Intézeti Tanszék laboratóriumában Tóth Istvánné laboráns segítségével ismerkedtek a biológia és a környezetvédelem kapcsolatával a gyerekek.

 

Csoportunk tagjai a megszerzett tudásukat sikerrel hasznosították a tiszaújvárosi Mol PetChemQuiz versenyen is a következő napokban.

 

A tanulók utaztatását, étkezését, kirándulását pályázati forrás fedezte. A nyíregyházi SóstóZoo Állatparkban további élményekkel gazdagodtak a gyerekek.

 

Az egyetemen a Környezettudományi Intézetben tartottam előadást is műhelymunkánkról általános és középiskolai tanárok, főiskolai oktató kollégák által tartott konferencián.

http://www.nyf.hu/kornyezet/node/648

 

Hagyományosan közös műhelymunkában veszünk részt a Tokaji Gimnázium Folyadékanalitikai Laborjában középiskolai tanárokkal, is de a miskolci  Földes Ferenc Gimnáziummal is tartunk kapcsolatot. Sajnos, a járványhelyzet a pályázatunk évében a személyes kapcsolattartást nem tette lehetővé. A pandémia igen megnehezítette a pályázat lebonyolítását, de a Nyíregyházi Egyetem Környezettudományi Intézet Kémia Tanszékére még ebben a lezárásokkal karanténokkal, terhelt időszakban is számíthattunk.

 

Második kirándulásunk során szintén az Egyetem Környezettudományi Intézet Kémia Tanszékén tartottunk műhelyfoglalkozást. A laborgyakorlatot Dr. Simon Csaba (Phd) főiskolai docens vezette a csoportunknak.

 

Készítettünk videofilmet is, ahol reményeim szerint sikerült megmutatni műhelymunkánk szépségét, látványos kísérleteinket, projektjeinket. A természettudományok művelése nem csak nemes, de szép feladat!

A videofilmben próbáltuk érzékeltetni a megóvandó természet szépségét kísérleteken keresztül, illetve bemutatni a megtapasztalás örömét.

 

A pandémiás helyzet miatt-most járunk a Covid-19 negyedik hullám csúcsán- a szülőknek a tervezettel ellentétben internetes fórumokon, virtuálisan, digitális úton tudtuk bemutatni a pályázat adta lehetőségeinket. Mégis nagyon hálásak voltak a szülők, és örömmel küldték gyerekeiket kirándulásainkra, sőt, műhelygyakorlatainkra is.

A műhelymunka zárásaként a közeli étteremben vendégeltük meg a gyerekeket a pályázati forrásból.

 

A jövőben is tervezem hasonló pályázat benyújtását-remélhetőleg sikerrel-hiszen a természettudományok művelése drága, szeretném bővíteni iskolánk természettudományos eszközparkját, továbbá a gyerekeknek minél több és minőségi élményt adni.

 

A pályázat sikerességét jelenti, hogy az eredetileg 15 fős csoportom mellett egyre több tanuló jelentkezik a foglalkozásokra,

új csoportok indítására is igény van, mind alsó, mind felső tagozatban.

Örömmel töltött el, hogy ameddig engedte a vírushelyzet, a már elballagott középiskolás tanulóim is visszajártak a foglalkozásokra. Célom nyitni az alsó tagozat felé is, továbbá közös műhelymunkát végezni általános iskolás és már középiskolába járó volt  tanulóinkkal is.

Célom továbbá a gyümölcsöző együttműködést fenntartani a Nyíregyházi Egyetemmel.

 

Kovács Zsolt műhelyvezető

 

A képekért kattintson ide!

 

 

KÉZILABDA TAO 2019

 

 

 

Kérelem

Jóváhagyó határozat